Kwaliteit en een gezonde prijs!

Gezondheid & Vitamines Afvallen Huishoudelijk Uiterlijk & Verzorging Erotiek Eten & Drinken Baby / Mama Mondverzorging

Vitamine A tot en met K

Waar zijn de vitamines belangrijk voor? En waar zitten ze in?

Vitamine A (Retinol)

Belangrijk voor de ogen, vooral nachtzicht, gezond immuunsysteem en celgroei.
Overdosering van vitamine A kan leverproblemen, oogproblemen en verhoogd risico op een gebroken heup geven.
Het komt voor in (orgaan)vlees, ei, vis en boter/melk. Bij normale voeding komt vitamine A tekort niet voor.

Foliumzuur (een van de B vitamines)

Helpt om bloedarmoede en aangeboren afwijkingen te voorkomen. Tevens zijn er onderzoeken dat het helpt in de preventie van een aantal kankersoorten, (borstkanker, darmkanker) en hartziektes.
Foliumzuur komt voor in donker groene bladgroente, granen, bonen, bananen, sinaasappelsap en gist.
Vrouwen die zwanger kunnen worden dienen 800 microgram foliumzuur per dag te slikken, het liefst vóór de zwangerschap beginnen.

Pyridoxine (vitamine B6)

Nodig voor de celopbouw, huid en het zenuwstelsel.
Pyridoxine komt voor in gevogelte (kip), vis, sojabonen, granen en noten.
Tekort van pyridoxine kan voorkomen bij eenzijdige voeding en bepaald medicijngebruik of darmziektes.
Overdosering komt zelden voor, maar slik niet langdurig meer dan 200 mg per dag zonder artsadvies.

Cyanocobalamine (Vitamine B12)

Vitamine B12 vervult een belangrijke rol in bloedcellen en het zenuwstelsel.
Vitamine B12 komt voor in alle dierlijke producten, een veganist zal bij na altijd te weinig vitamine B12 binnenkrijgen en dient voor aanvulling te zorgen.
De meest voorkomende oorzaak van een vitamine B12 tekort is een slechte opname in maag en darmkanaal. Vaak worden dan injecties gegeven, maar dat is niet nodig! Dagelijks 1000 microgram vitamine B12 is ook afdoende.

Vitamine C (ascorbinezuur)

Vitamine C is een anti-oxidant en stimuleert wondheling en ijzeropname.
Vitamine C komt onder andere voor in citrusvruchten, meloen, kiwi, aardbei, tomaat, paprika en broccoli.
Langdurig hoge doses vitamine C kan nierstenen veroorzaken. We praten dan over grammen per dag.

Vitamine D (calciferol)

Vitamine D helpt bij het voorkomen van botbreuken en osteoporose. Tevens heeft vitamine D een invloed op het psychische welbevinden en de afweer.
Vitamine D komt voor in lever, zoutwatervis en als toevoeging aan melk en boter. Het lichaam kan zelf vitamine D aanmaken met behulp van zonlicht.
Langdurig hoge doses vitamine D kan leiden tot hoge calciumgehalte van het bloed en verschillende kalkafzettingen. Natuurlijk dient ook verstandig met zonlicht te worden omgegaan.

Vitamine E (tocopherol)

Vitamine E is een anti-oxidant en is zeer belangrijk bij het goed functioneren van het immuunsysteem en kan helpen bij het voorkomen van dichtslibbende aderen.
Vitamine E komt voor in plantaardige oliën, volgraan producten en noten.
Langdurig overdoseren van vitamine E kan hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en diarree veroorzaken.

Vitamine K

Vitamine K is belangrijk bij de bloedstolling en de botopbouw.
Vitamine K komt voor in donkergroene groentes (spruitjes, broccoli,spinazie,kool)
Als ontstolling ( ook bloedverdunning genoemd) worden vitamine K-remmers gebruikt (Acenocoumarol, Fenprocoumon), gebruik in dat geval NOOIT vitamine K aanvulling! 

Wil je niets missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze acties, scherpe aanbiedingen en nieuws.